Nysgerrig efter at vide, hvad den pensionerede olympiske skiløber Ted Ligety laver nu, eller hvad han synes om trendy skibrilledesigns? Vi interviewede ham for at finde ud af det.
Dette vil være Ted Ligetys tredje skisæson, siden han trak sig tilbage fra konkurrencekredsløbet. Alligevel har den to-gange olympiske guldmedaljevinder, fem-gange verdensmester i alpint skiløb og skibrilledesigner sagt, at han sandsynligvis fik flere pudderdage sidste år, end han nogensinde har haft i sit liv.
“Det var virkelig sjovt at kunne opnå det niveau af skiløb,” fortalte Ligety GearJunkie fra sit hjem i Park City, Utah. “Det har været rart at være hjemme om vinteren… ikke at hamre løs og rejse hele tiden.”
Men bare fordi Ligety ikke længere kæmper på skiløbsbanen, betyder det ikke, at han har været inaktiv. Ligety har haft sit eget skibrille- og hjelmbrand, SHRED, siden 2006. Dengang sagde Ligety, at han ikke var tilfreds med de skibriller til racing, der var tilgængelige for ham.
“Mine [skibrille]muligheder dengang var at ligne en 60-årig tysk turist eller at bruge skibriller fra et freeride-mærke, der ikke havde noget synsfelt og ikke rigtig var til racing på et højt niveau,” sagde Ligety. Han ønskede noget, der kunne hjælpe med at tage hans præstationer til det næste niveau, og som samtidig ville se godt ud – så han besluttede at lave det.
“Det var virkelig drivkraften for at starte SHRED,” sagde han.
Ligety gjorde sig et navn med sine højtydende skibriller, idet han bar dem på løbsbanen. Mærket sælger nu en hel serie af hjelme, solbriller, beskyttelsesudstyr og adskillige forskellige skibriller til mountainbiking, snowboarding og selvfølgelig skiløb.
Men Ligety sagde, at der er et par branchetrends, han aldrig kommer til at humorisere, og som du aldrig finder i SHRED-skibriller – ting som magneter og fotokromatiske linser. Ikke på grund af nogen personlig tvist, Ligety har med disse designfunktioner, men fordi han har konsulteret forskere, der tester disse teknologier, og han ser dem mere som marketingfinesser end legitime innovationer.
I år udgiver SHRED en helt ny stil af skibriller kaldet Gratify – som, forudsigeligt, hverken har magneter eller fotokromatiske linser. I stedet udnytter Gratify skibrillelinseteknologi, som MIT har hjulpet SHRED med at udvikle, og som Ligety sagde målbart forbedrer raceres præstationer.”